Amedia inn i Hall Media


Hall Media AB i Sverige får nye eiere. Carl-Olof og Jenz Hamrins Stiftelse undertegnet mandag 24. februar en avtale om salg av konsernet til Amedia og Mittmedia. Hall Media består av 10 abonnementsaviser, 8 gratisaviser, samt egen trykkeri- og distribusjonsvirksomhet.

Hall Media AB har sin base i Jönköping, og er med sine 70.000 abonnenter og over 250.000 daglige lesere den ledende formidleren av lokale nyheter i Jönköpings Län, Kronobergs Län og Västra Götalands Län. De største avisene er Jönköpings-Posten, Värnamo Nyheter, Smålänningen og Falköpings Tidning. Konsernet omsetter for 500 millioner kroner.

Lovisa Hamrin, styreleder i Carl-Olof og Jenz Hamrins Stiftelse som nå selger Hall Media, sier salget er motivert av hva som er til regionens og lokalavisenes beste. 

– Jeg er svært opptatt av vår regions fortsatte utvikling og av det frie og åpne samfunnet. Amedia er ledende i Norden på å utvikle et mangfold av lokalaviser og har med journalistikken som sin forretningsidé hatt stor suksess med den digitale transformasjonen. Digitaliseringen er en driver av den konsolideringen vi ser i bransjen. For å overleve er det nødvendig å være del av en større sammenheng. Derfor er jeg glad for å kunne gi Hall Media over til nye eiere som har forutsetninger og evne til å sikre at avisene fortsatt utvikler seg som samfunnsinstitusjoner med lokal tilstedeværelse og egen journalistikk i regionen, sier Lovisa Hamrin. 

Konsernsjefen i Amedia, Are Stokstad, blir ny styreleder i Hall Media. Han sier han er beæret over den tilliten Hamrin-familien har vist Amedia og Mittmedia gjennom salget av det tradisjonsrike selskapet. 

– Vi skal bidra til vekst og utvikling i viktige lokalaviser i en sentral del av Sverige og sikre at avisene og regionen har en tydelig stemme i samfunnet, sier Stokstad. 

– Vår visjon er å skape sterke, lønnsomme lokalaviser basert på uavhengig kvalitetsjournalistikk. Dette samsvarer med Jönköpings-Postens og de øvrige titlenes historiske samfunnsoppdrag. God lokaljournalistikk er den beste oppskriften på digital suksess, uttaler Are Stokstad. 

Avtalen innebærer at Amedia direkte eier 49 prosent av aksjene i Hall Media. Mittmedia, hvor Amedia eier 20 prosent, blir eier av de øvrige 51 prosentene.

Hall Media blir gjennom de nye eierne en del av et større avisfellesskap. Amedia og Mittmedia har til sammen 117 lokalaviser i sin portefølje. Affärschef Mikael Nestius i Mittmedia er også svært glad for å få Hall Medias aviser med i fellesskapet. 

– Vi styrker nå et etterlengtet partnerskap mellom viktige lokale og regionale aviser i Sverige. Samarbeid betyr at vi kan holde teknologi- og andre kostnader nede samtidig som vi kan utveksle redaksjonelle erfaringer og støtte hverandre i annonsemarkedet, sier Nestius. Han viser til at Mittmedias aviser, gjennom å ta i bruk det han beskriver som «Amedia-metoden», har styrket seg betydelig det siste året. 

– Vi kommer nå til å gjøre alt vi kan for å sikre en god utvikling også i Jönköpings-Posten og de andre titlene til Hall Media, sier Mikael Nestius. 

Partene er enige om å ikke offentliggjøre kjøpesummen. Avtalen som er inngått forutsetter at transaksjonen blir godkjent av det svenske Konkurranseverket.

(Foto: Nurel Kosolu)

Hall Media AB

5. største lokale aviskonsern i Sverige

Hovedkontor: Jönköping

Aviser: 10 abonnementsaviser og 8 gratisaviser

Antall abonnenter: 70.000

Omsetning:  500  millioner SEK

Antall ansatte: 230

Eiere: Carl-Olof och Jenz Hamrins Stiftelse

Styreleder: Lovisa Hamrin

Administrerende direktør: Mats Tidstrand

 

 

Amedia AS

Norges største lokale mediekonsern

Eier 20 prosent av MittMedia AB

Hovedkontor: Oslo

Aviser: 78 abonnementsaviser og 1 gratisavis

Antall abonnenter: 650.000

Omsetning: 3.700 millioner NOK

Antall ansatte: 1.790 i Norge

Eier: Amediastiftelsen

Styreleder: André Støylen

Konsernsjef: Are Stokstad

 

 

MittMedia AB

Sveriges nest største lokale mediekonsern

Hovedkontor: Stockholm

Aviser: 29 abonnementsaviser og 9 gratisaviser

Antall abonnenter: 275.000

Omsetning: 1.700 millioner SEK

Antall ansatte: 950

Eier: Bonnier News 80 prosent, Amedia 20 prosent

Styreleder: Thomas Franzén

Administrerende direktør: Anders Eriksson

Affärschef: Mikael Nestius